Komentář 1245
Autor: Urza (neregistrovaný)
Čas: 2014-06-17 12:12:07
Titulek: odpověď Ráďovi
Web: http://www.urza.cz/
Mail: urza v doméně rdx2.cz
Kategorie: » Anarchokapitalismus «
Zdravím Vás.
Přesně jsem moc rád, že Vám mé stránky k něčemu byly a že Vám něco daly; není třeba, abychom se na 100 % ve všem shodovali, i když Vás to částečně obohatí a část zamítnete, také dobře.
Váš dotaz vůbec nepovažuji za scestný, zkusím odpovědět, jak nejlépe mohu; odpověď bych rozdělil na dvě části:
1/ Předvídat konkrétní akce bezpečnostní agentur v tržním prostředí je extrémně obtížné, skoro až nemožné; ačkoliv o anarchokapitalismu přemýšlím poměrně často, je těžké predikovat chování tržních subjektů i v poměrně standardních situacích, natožpak v takto extrémních, které popisujete.
Stát se může cokoliv, například to, co píšete Vy; nebo se třeba může nějaká z agentur rozhodnout, že si postaví jméno na ochraně nějaké skupiny obyvatel. Jak moc by to bylo realizovatelné a ziskové, těžko říci. Nebo to nemusí dělat ani pro zisk, prostě majitel(é) nějaké z agentur mohou vnímat takové násilí velmi osobně a mohou prostě chtít zakročit ze své dobré vůle. Nebo se nic z toho nestane, to těžko předvídat.
Další věcí je, že v ozbrojené společnosti nemají lidé takové tendence k šarvátkám.... ono je teď hrozně jednoduché jít se někam bouchat jako idiot ve stylu černí proti bílým (a samozřejmě naopak), pokud je výsledkem to, že budou všichni potlučení a prakticky nikomu se nic nestane (samozřejmě sem tam výjimečně někdo může umřít, ale ta šance je relativně malá).... ve společnosti, kde má každý za opaskem zbraň, by něco podobného bylo spojeno s výrazně vyššími riziky a lidé by měli tendence si to spíše rozmyslet.
Dále je třeba si položit otázku, jakou roli (v historii) hraje kolem vyhlazování nějakých minorit stát. Zjistíte, že obrovskou. Skoro vždy, když někde byla nějaká genocida, jednalo se o státem požehnanou akci, případně ten stát přímo tu genocidu prováděl. \"Soukromá genocida\" je něco poměrně vzácného. Oni lidé rádi (a hodně) mluví o tom, co by které skupině jiných lidí udělali, ale jen tak tam pak jít a začít to dělat, to už je věc jiná, neboť je to spojeno s riziky. Státy naopak.... no, ty se v tom celkem vyžívají, stačí se podívat na poslední století.
2/ To, že je nějaká skupina nenáviděná a že problém vůbec vznikne, je velmi často dáno působením státu. To, že dnes existují skupiny lidí, kteří proti cikánům něco mají, je do jisté míry dáno tím, že oni žijí na podpoře, že je soudy chrání více než bílé, že mají privilegia a zvláštní zacházení.
I bez toho by samozřejmě existovala vždy nějaká skupinka idiotů, kteří by jen tak z principu prodili proto, že někdo má jinou barvu kůže, ale zůstalo by to u malinké skupinky dementních rasistů, nikdy by se z toho nestal rozšířenější problém, protože normální lidé by neměli důvod se k nim přidávat.
Dalším vlivem je to, že rómové dnes žijí často život na dávkách, bez práce, jako příživníci. Samozřejmě ne všichni, ale statisticky jich je více než bílých. Proč tomu tak je, je nyní irelevantní, důležité je, že v anarchokapitalismu nikdo na dávkách nežije.... prostě buď pracuje a postará se o sebe, nebo se o něj postará charita (= jen ti, kdo to vážně chtějí), nebo mají smůlu. Ergo v anarchokapitalismu by byli i ti nepracovití a líní rómové (a samozřejmě i bílí) nějak nuceni dát se do latě. A oni by se do latě dali, člověk je tvor velmi přizpůsobivý.... je-li pro někoho lehčí pobírat dávky, pobírá dávky. Kdyby ta možnost nebyla, umřeli by na ulicích? Ne, pochybuji, raději by šli něco dělat.
Opět netvrdím, že je to všelék.... rozhodně není. Jen tvrdím, že statisticky v prostředí, kde lze parazitovat, budou paraziti (jak mezi bílými, tak mezi rómy); kde parazitovat moc nelze, parazitů moc nebude. Stejně jako tam, kde je nějaká skupina obyvatel protežována (útok na róma je trestán hůře než útok na bílého, stejně jako rasismus ze strany bílých je postihován, rasismus ze strany cikánů je naprosto tolerován), je důvod k tomu, aby vznikaly různé nenávistné skupiny a tlaky.... když zmizí ten důvod, rasismus jako takový sice nevymizí úplně, ale stane se záležitostí jen několika blbečků.
Doufám, že Vám má odpověď k něčemu byla; přeji hezký den,
Urza
Přesně jsem moc rád, že Vám mé stránky k něčemu byly a že Vám něco daly; není třeba, abychom se na 100 % ve všem shodovali, i když Vás to částečně obohatí a část zamítnete, také dobře.
Váš dotaz vůbec nepovažuji za scestný, zkusím odpovědět, jak nejlépe mohu; odpověď bych rozdělil na dvě části:
1/ Předvídat konkrétní akce bezpečnostní agentur v tržním prostředí je extrémně obtížné, skoro až nemožné; ačkoliv o anarchokapitalismu přemýšlím poměrně často, je těžké predikovat chování tržních subjektů i v poměrně standardních situacích, natožpak v takto extrémních, které popisujete.
Stát se může cokoliv, například to, co píšete Vy; nebo se třeba může nějaká z agentur rozhodnout, že si postaví jméno na ochraně nějaké skupiny obyvatel. Jak moc by to bylo realizovatelné a ziskové, těžko říci. Nebo to nemusí dělat ani pro zisk, prostě majitel(é) nějaké z agentur mohou vnímat takové násilí velmi osobně a mohou prostě chtít zakročit ze své dobré vůle. Nebo se nic z toho nestane, to těžko předvídat.
Další věcí je, že v ozbrojené společnosti nemají lidé takové tendence k šarvátkám.... ono je teď hrozně jednoduché jít se někam bouchat jako idiot ve stylu černí proti bílým (a samozřejmě naopak), pokud je výsledkem to, že budou všichni potlučení a prakticky nikomu se nic nestane (samozřejmě sem tam výjimečně někdo může umřít, ale ta šance je relativně malá).... ve společnosti, kde má každý za opaskem zbraň, by něco podobného bylo spojeno s výrazně vyššími riziky a lidé by měli tendence si to spíše rozmyslet.
Dále je třeba si položit otázku, jakou roli (v historii) hraje kolem vyhlazování nějakých minorit stát. Zjistíte, že obrovskou. Skoro vždy, když někde byla nějaká genocida, jednalo se o státem požehnanou akci, případně ten stát přímo tu genocidu prováděl. \"Soukromá genocida\" je něco poměrně vzácného. Oni lidé rádi (a hodně) mluví o tom, co by které skupině jiných lidí udělali, ale jen tak tam pak jít a začít to dělat, to už je věc jiná, neboť je to spojeno s riziky. Státy naopak.... no, ty se v tom celkem vyžívají, stačí se podívat na poslední století.
2/ To, že je nějaká skupina nenáviděná a že problém vůbec vznikne, je velmi často dáno působením státu. To, že dnes existují skupiny lidí, kteří proti cikánům něco mají, je do jisté míry dáno tím, že oni žijí na podpoře, že je soudy chrání více než bílé, že mají privilegia a zvláštní zacházení.
I bez toho by samozřejmě existovala vždy nějaká skupinka idiotů, kteří by jen tak z principu prodili proto, že někdo má jinou barvu kůže, ale zůstalo by to u malinké skupinky dementních rasistů, nikdy by se z toho nestal rozšířenější problém, protože normální lidé by neměli důvod se k nim přidávat.
Dalším vlivem je to, že rómové dnes žijí často život na dávkách, bez práce, jako příživníci. Samozřejmě ne všichni, ale statisticky jich je více než bílých. Proč tomu tak je, je nyní irelevantní, důležité je, že v anarchokapitalismu nikdo na dávkách nežije.... prostě buď pracuje a postará se o sebe, nebo se o něj postará charita (= jen ti, kdo to vážně chtějí), nebo mají smůlu. Ergo v anarchokapitalismu by byli i ti nepracovití a líní rómové (a samozřejmě i bílí) nějak nuceni dát se do latě. A oni by se do latě dali, člověk je tvor velmi přizpůsobivý.... je-li pro někoho lehčí pobírat dávky, pobírá dávky. Kdyby ta možnost nebyla, umřeli by na ulicích? Ne, pochybuji, raději by šli něco dělat.
Opět netvrdím, že je to všelék.... rozhodně není. Jen tvrdím, že statisticky v prostředí, kde lze parazitovat, budou paraziti (jak mezi bílými, tak mezi rómy); kde parazitovat moc nelze, parazitů moc nebude. Stejně jako tam, kde je nějaká skupina obyvatel protežována (útok na róma je trestán hůře než útok na bílého, stejně jako rasismus ze strany bílých je postihován, rasismus ze strany cikánů je naprosto tolerován), je důvod k tomu, aby vznikaly různé nenávistné skupiny a tlaky.... když zmizí ten důvod, rasismus jako takový sice nevymizí úplně, ale stane se záležitostí jen několika blbečků.
Doufám, že Vám má odpověď k něčemu byla; přeji hezký den,
Urza